W zakładce przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne z całego Mazowsza, które przystąpiły do I edycji WM. Wkrótce zamieścimy nową listę uczestników.

Więcej...

Nauczycieli uczestniczących w Projekcie zapraszamy do korzystania z bazy ze scenariuszami, według których prowadzone są zajęcia dla dzieci i lekcje dla uczniów. Uwaga! Dostęp do scenariuszy tylko po wprowadzeniu hasła!

Więcej...

Szkolenia dla nauczycieli prowadzą trenerzy Projektu – nauczyciele konsultanci MSCDN. Doskonale przygotowani i kompetentni udzielają porad i wskazówek dotyczących stosowania narzędzi TOC.

 

Więcej...

Kronika Mazowiecka Nr 2 (144) 2015 r.

 

Zapraszamy do lektury artykułu "Włącz myślenie. Uczenie przez zabawę", który został opublikowany w drugim numerze Kroniki Mazowieckiej (144) 2015 r. 

 

 

 

Jak bawić i uczyć z pasją, czyli miniporadnik jak wychować dziecko
Twórcze Optymistyczne i Ciekawe świata

Szanowni Państwo, miniporadnik Doroty Kamińskiej jest doskonałym połączeniem solidnej wiedzy na temat zastosowania narzędzi TOC w pracy z dziećmi i uczniami, jak również praktycznych wskazówek, które doskonale sprawdzą się na zajęciach w przedszkolu i lekcjach w szkole.

 

 

"Metoda na focha" z TOC

Serdecznie polecamy artykuł pt. "Metoda na focha" ze styczniowego numeru magazynu "Bliżej Przedszkola", w którym znajdziecie scenariusz zajęć dla rodziców oraz propozycje rozwiązania najczęściej spotykanych konfliktów między dziećmi a rodzicami.

Metoda na focha

 

M-R-W w najnowszym Meritum!

"sTOCzmy walkę z ograniczeniami w edukacji" to tytuł artykułu, który znajduje się w 3 numerze Meritum z 2013 r. Tuz za nim znajdziecie kolejny artykuł poświęcony TOC, który napisała Debi Roberts, zaprzyjaźniona z nami trenerka TOC, dyrektor TOC dla Edukacji w Wielkiej Brytanii. Zapraszamy do lektury!

Meritum nr 3 2013

...........

M-R-W na portalu Bliżej Przedszkola

 

Zapraszamy do lektury!

Bliżej Przedszkola

..............

 

Komponent Matematyczny

Matematyczny komponent naszego projektu był bohaterem artykułów, które pojawiły się w lokalnej prasie:

Urząd Miasta Płocka

Portal Płock

 

Portal Plocman

..............

Tygodnik Siedlecki

Artykuł dotyczący naszego projektu pojawił się w Tygodniku Siedleckim. Zapraszamy do lektury!

................

Wychowanie w Przedszkolu

Zapraszamy do lektury marcowego wydania "Wychowanie w Przedszkolu" - patrona medialnego "Myślę - Rozumiem - Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się". Na łamach miesięcznika znajdziecie m.in. artykuł na temat naszego Projektu. Poniżej artykuł w wersji pdf.

 

"Myślę - Rozumiem - Wiem" -
artykuł w miesięczniku Wychowanie w Przedszkolu

 

...................

Bliżej Przedszkola

Nauczycielom wychowania przedszkolnego serdecznie polecamy scenariusz zajęć pt. Serduszko małego misia, czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi autorstwa Doroty Kamińskiej i Agnieszki Sitek, który został opublikowany w lutowym numerze miesięcznika Bliżej Przedszkola. Scenariusz jest doskonałym pomysłem na zajęcia wprowadzające dzieci w świat wartości. 

Serduszko małego misia,
czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi

......................

 

Tygodnik Płocki

Informację o projekcie "M-R-W" opublikował Tygodnik Płocki. Artykuł pt. Uczą się poprzez zabawę pojawił się w numerze 5 z 29 stycznia 2013 r.

.................

Katolickie Radio Ciechanów

Zapraszamy do wysłuchania audycji, która została wyemitowana 14 grudnia 2012 r. na antenie Katolickiego Radia Ciechanów.Dorota Kamińska, konsultant MSCDN Wydział w Ciechanowie, trener TOC oraz Izabela Grabowska z MP nr 3 w Ciechanowie opowiadały, jak wygląda realizacja naszego projektu w praktyce.

Audycja w Katolickim Radiu Ciechanów

..................

Bliżej Przedszkola


W listopadowym numerze miesięcznika Bliżej Przedszkola oraz na stronie www.blizejprzedszkola.pl znajduje się kolejna informacja o naszym projekcie "M-R-W". Zapraszamy do lektury!

"Myślę - Rozumiem - Wiem" - artykuł w BP

.....................

 

Radio Plus Radom

29 listopada 2012 r. w Radiu Plus Radom została wyemitowana relacja z realizacji naszego Projektu. O zaletach stosowania narzędzi TOC w pracy z małymi dziećmi w kontekście projektu "Myślę - Rozumiem - Wiem. Zastosowanie technik TOC" opowiadały: Anna Natora, trener TOC, konsultant MSCDN Wydział w Radomiu oraz Lucyna Panek, dyrektor Przedszkola nr 12 w Radomiu. 

Audycja w Radio Plus Radom (plik mp3 - 11 mb)

....................

Wychowanie w Przedszkolu

Informacja o naszym projekcie znajduje się także na stronie czasopisma Wychowanie w Przedszkolu: www.wychowaniewprzedszkolu.com, w zakładce Projekty edukacyjne.

Informacja

.......................

Katolickie Radio Płock

Zapraszamy do wysłuchania audycji w Katolickim Radiu Płock, która została wyemitowana 22.11.2012 r. - "głównym bohaterem" był nasz projekt "Myślę - Rozumiem - Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się"...

 Audycja w Katolickim Radiu Płock (plik mp3 - 16 Mb)

.......................

Katolickie Radio Płock

Polecamy audycje w Katolickim Radiu Płock, podczas których o naszym Projekcie opowiadali: Anna Natora, nauczyciel konsultant ds. wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej MSCDN Wydział w Radomiu, trener projektu "Myślę - Rozumiem - Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się" oraz Maciej Winiarek, dyrektor "TOC dla edukacji Polska". 

Rozmowa z Anną Natorą (plik mp3 - 14 mb)

Rozmowa z Maciejem Winiarkiem (plik mp3 - 14 mb)


.........................

 

Bliżej Przedszkola

Polecamy artykuły i scenariusze zajęć, które zostały opublikowane  na portalu blizejprzedszkola.pl. Poniżej wybrane teksty i scenariusze zajęć:

Dlaczego Pinokio ma długi nos

W artykule zaprezentowano scenariusz zajęć, poprzez który następuje realizacja następujących celów ogólnych:
- utrwalenie treści bajki C. Collodiego „Pinokio”;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gałązką logiczną (TOC);
- rozwijanie logicznego myślenia (myślenie przyczynowo-skutkowe);
- kształtowanie postaw społecznych zgodnych z wartościami, tj. uczciwość, prawdomówność, szacunek, miłość.

Dziecięcy savoir vivre

Fragment artykułu:
Powszechnie wiadomo, że zarówno dorośli, jak i dzieci nie lubią przyznawać się do popełnianych błędów ani używać magicznego słowa „przepraszam”. Często odbierają takie zachowanie jako okazywanie słabości. Wychowując dziecko, nie da się jednak uniknąć sytuacji konfliktowych, takich jak np. kłótnia o ulubioną zabawkę czy miejsce do zabawy, w efekcie których przedszkolak powinien się zachować w sposób zgodny z regułami obowiązującymi w grupie, czy też ogólnie przyjętymi zasadami savoir-vivre. Nie możemy przy tym zapominać, że dorośli stanowią dla dzieci autorytet i wzór do naśladowania, gdyż drogą identyfikacji dziecko przejmuje od nas pewne schematy zachowania, a następnie stosuje podpatrzone rozwiązania w codziennym życiu. Dlatego ważne jest, abyśmy podczas zaistniałych nieporozumień lub konfliktów pomiędzy dziećmi potrafili wskazać im, w jaki sposób mogą konstruktywnie rozwiązywać trudne sytuacje. Kluczem do sukcesu mogą być aktywne słuchanie, umiejętne wyrażanie własnych emocji, empatia, dialog oraz rozumienie i poszanowanie różnorodności poglądów.
Warto skorzystać także z dostępnej literatury, odpowiednio dobranej do wieku naszych wychowanków oraz omawianych treści. Występujący w utworach literackich bohaterowie stanowią cenny wzór do naśladowania, wpływają pozytywnie na rozwój dziecka i kształtowanie jego osobowości.
(…) Pomocne w realizacji tego zadania może być również zastosowanie narzędzi myślowych TOC, przede wszystkim chmurki, która służy do rozwiązywania problemów i konfliktów. Dzięki swojej prostej, graficznej formie przenosi ona koncentrację z konkretnych żądań dziecka na jego potrzeby, umożliwiając mu dogłębną analizę i zrozumienie przyczyn zaistniałej sytuacji problemowej.

Artykułowi towarzyszy:

  • scenariusz zajęć „Franklin uczy dzieci przepraszać”.

 

Jak rozwijać umiejętność logicznego myślenia u dzieci

W artykule została przedstawiona m.in. odpowiedź na pytanie, jakie umiejętności są kluczowe dla rozwoju dziecka oraz skutecznego przygotowania go do funkcjonowania w dorosłym życiu? Otóż wiek dzieciństwa cechuje szybkie tempo rozwoju dziecka oraz ciekawość świata. W pryzmacie tego, rozwijanie kluczowych umiejętności, takich jak: logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, efektywne komunikowanie się, współpraca w zespole, planowanie pracy oraz świadome kierowania procesem swojego rozwoju i uczenia się, umożliwia dziecku osiągnięcie sukcesu edukacyjnego. Przed nauczycielami pojawia się więc nowe wyzwanie, jakim jest motywowanie oraz wspieranie swoich wychowanków, w tym jakże ważnym procesie efektywnego rozwoju i uczenia się, poprzez stwarzanie im możliwości samorealizacji oraz atmosfery radosnego przeżywania dzieciństwa. Należy przy tym pamiętać o dopasowaniu procesu edukacyjnego dziecka do strefy jego najbliższego rozwoju, czyli jego potrzeb i możliwości.


Czytelnik znajdzie w nim ponadto omówienie następujących problemów:

 - dlaczego warto koncentrować się na rozwoju umiejętności kluczowych?

 - w jaki sposób można ułatwiać dzieciom ich opanowanie?

 - jakie stosować narzędzia, by wspierać proces efektywnego uczenia się i rozwijać umiejętność logicznego myślenia u dzieci?

Pasowanie na przedszkolaka

Scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC – drzewko ambitnego celu.

Fragment artykułu:

Powszechnie uznaje się, że planowanie to żmudne zajęcie przypisane głównie takim zawodom, jak: menedżer, ekonomista czy inżynier. Jednakże z naszego codziennego doświadczenia wynika, że jest to umiejętność niezbędna również w pracy każdego nauczyciela. Jest ona przydatna zarówno podczas pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi, współpracy z rodzicami, środowiskiem lokalnym, jak też organizacji wycieczek, imprez i uroczystości przedszkolnych.
Bardzo często jesteśmy zbyt zajęci, by znaleźć czas na szczegółowe zaplanowanie konkretnych zadań na przyszłość, i po prostu wolimy wykonywać je bez większego przygotowania, na bieżąco. Jednakże dobrze opracowany, realny plan działań może nam pomóc w radzeniu sobie z chaosem i codziennym natłokiem spraw, a także usprawnić naszą pracę i ukierunkować ją na sukces. Jest to umiejętność szczególnie przydatna podczas organizacji uroczystości i imprez przedszkolnych, które stanowią istotny element pracy nauczyciela przedszkola. Spotkania te coraz częściej przyjmują rodzinny charakter z uwagi na uczestniczenie w nich dzieci, ich rodziców, dziadków oraz nauczycieli, personelu placówki, a także innych osób zaprzyjaźnionych z przedszkolem, co wpływa pozytywnie na budowanie więzi oraz zaufania do placówki i jej pracowników.

 ..............

Kathy Suerken, prezes TOCFE

"Program "TOC dla edukacji" wspiera dzieci i młodzież w procesie nabywania umiejętności; określania i wdrażania własnych potrzeb, jasnego komunikowania się z innymi, wytrwałego dążenia do celu i przewidywania konsekwencji zdarzeń związanych z podjętymi decyzjami"...Więcej na łamach książki.

............

 

 

Bliżej Przedszkola

Informacje o naszym projekcie znalazły się już w miesięczniku Bliżej Przedszkola i Kwartalniku MERITUM

 

 

http://blizejprzedszkola.pl/artykul-2507,mysle-rozumiem-wiem