W zakładce przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne z całego Mazowsza, które przystąpiły do I edycji WM. Wkrótce zamieścimy nową listę uczestników.

Więcej...

Nauczycieli uczestniczących w Projekcie zapraszamy do korzystania z bazy ze scenariuszami, według których prowadzone są zajęcia dla dzieci i lekcje dla uczniów. Uwaga! Dostęp do scenariuszy tylko po wprowadzeniu hasła!

Więcej...

Szkolenia dla nauczycieli prowadzą trenerzy Projektu – nauczyciele konsultanci MSCDN. Doskonale przygotowani i kompetentni udzielają porad i wskazówek dotyczących stosowania narzędzi TOC.

 

Więcej...

"Kaszolina manna" i "król orzeczenie" rządzą w projekcie

 

Istne karnawałowe szaleństwo szkoleniowe trwa w najlepsze. Jedni uczą się barwienia kwiatów i malowania na mleku, drudzy notowania rysunkami, a jeszcze inni poznają techniki ułatwiające zapamiętywanie. Wszystko po to, aby jak najlepiej wspomóc uczniów w niełatwej sztuce efektywnego uczenia się.

Praca w naszym projekcie wre. Dosłownie co kilka dni odbywają się szkolenia dodatkowe, adresowane do uczestników projektu "Włącz myślenie". Nauczyciele języków obcych, przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej mają do wyboru warsztaty o wszechstronnej tematyce: notatka wizualna, eksperymentowanie, mnemotechniki, wsparcie uczniów z dysleksją, matematyczny hazard i tworzenie gier komputerowych. Grzech nie wziąć w nich udziału ;-)

TOCuś zwizualizowany


Szkolenie "Tocuś na plastyce, czyli pigułka artystyczna" tradycyjnie aż kipi od plastycznych inspiracji. Tym razem uczestniczki szkolenia z Miejskiego Przedszkola nr 2 mogły wykazać się manualnymi zdolnościami w tworzeniu TOCusiowej pacynki. Czerwona koszulka i granatowe spodenki, szeroki uśmiech, mucha lub szaliczek, zależnie od okazji plus artystyczny, czarny nieład na głowie to od dziś znak rozpoznawczy bohatera komponentu przedszkolno-wczesnoszkolnego.
Szkolenie prowadziła Aleksandra Banach, koordynator komponentu.

 

 

Narysowane zapamiętane - rysunkowa notatka, czyli sposób na przekazywanie wiedzy


W szkoleniu wzięły udział nauczycielki z komponentu językowego. Wspólnie uczyły się, jak przełożyć niełatwe treści na łatwo przyswajalne obrazy. Okazało sie, że wystarczy impuls, by uruchomić spore pokłady inwencji twórczej w tym zakresie. Doskonale zorganizowane germanistki wykorzystały motywy z bajek, aby rysunkami opowiedzieć o zawiłościach gramatycznych. Wykreowani na potrzeby szkolenia bohaterowie - "podmiot królewna" i "orzeczenie król", którzy muszą znać swoje zacne miejsce w zdaniu - z pewnością znajdą swoich wiernych fanów w każdej klasie. Z kolei anglistki dokonały niecodziennej sztuki personifikacji orzeczenia, dzięki temu, np. słowo "dance" otrzymało na obrazku parę tańczących nibynóżek. Jak podkreślała prowadząca - Aleksandra Banach, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku - 99 proc. informacji zapamiętujemy szybciej i na dłużej, jeśli notatka jest rysowana. Warto zatem urozmaicić naukę i wzbogacić ją o efektowne elementy rysunkowe.

 

 

 

TOCuś eksperymentuje z cieczą nienewtonowską

Mąka, kasza, sól, mleko i cytryna - typowe składniki do przygotowania smakołyków tym razem wystąpiły w nowej roli. Uczestniczki szkolenia, pod czujnym okiem Joanny Pocałuń, nauczycielki konsultantki MSCDN Wydział w Płocku, wykorzystały je do przygotowania kilku fascynujących eksperymentów, które na 100 proc. zachwycą przedszkolaki i młodsze dzieci szkolne. Nauczycielki dowiedziały się na przykład, jak przygotować kaszolinę, czyli elastyczną masę do zabawy, ciecz nienewtonowską, jak zabarwić liście kwiatów albo napompować balon z pomocą sody i octu. Każdy eksperyment to doskonała okazja, aby wyjaśnić dzieciom tajniki fizyki i chemii oraz zaszczepić w nich smykałkę do eksperymentowania.

 

 

Mnemotechniki - sposoby szybszego zapamiętywania i uczenia się


Kolejny sposób na uczynienie nauki bardziej przyjaznej i skutecznej. Mnemotechniki świecą tryumfy w szkołach i na uczelniach, wspomagając zapamiętywanie np. obcych słówek i trudnych definicji. Szkolenie poprowadziła Katarzyna Małkowska-Gąska, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Ostrołęce.

 

 

Zagrajmy w programowanie, czyli jak napisać prostą grę komputerową


Do niedawna marzenie wszystkich chłopców zakochanych w grach komputerowych - stworzyć własną, niepowtarzalną grę i rzucić świat na kolana. No cóż, do tej pory świat stoi całkiem dziarsko na swoim miejscu (lub czterech krokodylach, jeśli ktoś woli ;-), zatem wszystko przed nami. Kto wie, może sprawę ułatwi specjalnie stworzony w tym celu program Scratch, którego niektóre tajniki właśnie poznali uczestnicy naszego projektu.  Jeśli uda im się zaszczepić smykałkę do programowania wśród swoich uczniów, istnieje duża szansa, że powstanie gra, która przebije swoją popularnością Wiedźmina i Resident Evil razem wziętych. Świecie, mamy nadzieję, że masz mocne stawy w kolanach ;-)
Szkolenie poprowadził Marian Kuć, nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku.