W zakładce przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne z całego Mazowsza, które przystąpiły do I edycji WM. Wkrótce zamieścimy nową listę uczestników.

Więcej...

Nauczycieli uczestniczących w Projekcie zapraszamy do korzystania z bazy ze scenariuszami, według których prowadzone są zajęcia dla dzieci i lekcje dla uczniów. Uwaga! Dostęp do scenariuszy tylko po wprowadzeniu hasła!

Więcej...

Szkolenia dla nauczycieli prowadzą trenerzy Projektu – nauczyciele konsultanci MSCDN. Doskonale przygotowani i kompetentni udzielają porad i wskazówek dotyczących stosowania narzędzi TOC.

 

Więcej...

Lekcja inna niż wszystkie

 

 

W dniu 15 czerwca 2016 roku w mojej klasie I GA odbyła się nietypowa lekcja języka polskiego. Tego dnia pod opieką pani Anny Stachowicz, podzieleni na kilka grup, przygotowywaliśmy projekty zawierające  poznane przez nas narzędzia logicznej analizy i interpretacji TOC (Theory of Contrains), zastosowane w literaturze, pozwalające na zidentyfikowanie problemu, odróżnienie żądania od potrzeby oraz znalezienie rozwiązania, wyjścia z sytuacji. Są to chmurka, gałązka logiczna oraz drzewko ambitnego celu. Zastosowanie ich miało pomóc nam w zrozumieniu omawianej lektury autorstwa Doroty Terakowskiej pod tytułem „Poczwarka”.


Książka opowiada o losach Adama i Ewy - ludzi sukcesu, których „rodzinny biznesplan” zostaje zaburzony przez przyjście na świat wymarzonego dziecka, niestety    chorego na Zespół Downa. Wbrew mężowi Ewa decyduje się na wychowanie dziewczynki. Daje jej na imię Marysia, lecz nazywa Myszką, aby chociaż w ten sposób  zwrócić jej odebrane przez chorobę cechy: lekkość, zwinność i wdzięk. Wraz z wiekiem u dziewczynki nasilają się objawy zespołu Downa. Adam niezadowolony z decyzji Ewy, oddala się od niej
 i od córki. Niedoskonałość dziecka budzi w nim niechęć i odrazę. Szuka dowodów na to, że wina za chorobę genetyczną Myszki leży po stronie Ewy. Od dawnej przyjaciółki rodziny dowiaduje się, że miał brata cierpiącego na Zespół Downa, który zginął razem z rodzicami
w wypadku samochodowym. Wtedy zaczyna rozumieć swój błąd.  Niestety nie może długo nacieszyć się swoją córką, gdyż dziewczynka umiera.  Po śmierci Myszka trafia do ogrodu, w którym jest wiele dzieci takich, jak ona. Nareszcie może być w pełni szczęśliwa.


    Uważam, że zastosowanie narzędzi TOC z jednej strony jest bardzo pomocne w interpretacji lektury, a z drugiej stanowi dobry sposób na interesującą lekcję. Dzięki nim mogliśmy zrozumieć przesłanie płynące z lektury, które mówi, że każde dziecko zasługuje na miłość, bez względu na to, czy jest zdrowe, czy chore. Wspólne przygotowywanie i przedstawianie naszych projektów pomogło nam nauczyć się pracy zespołowej i publicznego przemawiania. Towarzyszyły nam emocje związane z presją czasu i chęcią  pokazania się od dobrej strony. Każda grupa przygotowała ciekawe prace, które oglądaliśmy z wielką przyjemnością. Na koniec nagrodziliśmy wszystkie projekty głośnymi brawami.


Zachęcam pozostałych uczniów do korzystania z podobnych metod. Polecam również książkę Doroty Terakowskiej pt. „Poczwarka”. Jest to bardzo pouczająca i wzruszająca lektura.


Martyna Stawicka klasa IGA, Gimnazjum nr 14 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Jagiełły w Płocku w ZS nr 6