W zakładce przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne z całego Mazowsza, które przystąpiły do I edycji WM. Wkrótce zamieścimy nową listę uczestników.

Więcej...

Nauczycieli uczestniczących w Projekcie zapraszamy do korzystania z bazy ze scenariuszami, według których prowadzone są zajęcia dla dzieci i lekcje dla uczniów. Uwaga! Dostęp do scenariuszy tylko po wprowadzeniu hasła!

Więcej...

Szkolenia dla nauczycieli prowadzą trenerzy Projektu – nauczyciele konsultanci MSCDN. Doskonale przygotowani i kompetentni udzielają porad i wskazówek dotyczących stosowania narzędzi TOC.

 

Więcej...

Czas na przewrót kopernikański w edukacji

- Jestem z Torunia i uważam, że w szkole niezbędny jest przewrót kopernikański: musimy wstrzymać nauczycieli i ruszyć uczniów – stwierdziła dr Marzena Żylińska podczas konferencji „Jak rozwijać wrodzone zdolności dzieci? – przyszłość dla edukacji”, która odbyła się w NovymKinie „Przedwiośnie” w Płocku.

We wtorkowy poranek sala płockiego kina pękała w szwach. Uwagę ponad 200 osób z całego Mazowsza przykuła jednak nie premiera kolejnej superprodukcji, ale konferencja na temat wrodzonych zdolności dzieci, którą z okazji Dnia Nauczyciela zorganizowało Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Mazowiecki Kurator Oświaty oraz Urząd Miasta Płocka.

 

- Cieszę się, że tak wielu nauczycieli zechciało zadumać się wspólnie z nami nad kondycją oświaty i rolą nauczyciela w niełatwej rzeczywistości XXI w. – podkreśliła na wstępie Katarzyna Góralska, Mazowiecki Wicekurator Oświaty. - Wszyscy jesteśmy nauczycielami poszukującymi, mamy  poczucie wielkiej odpowiedzialności za życie młodego człowieka. Dlatego powinniśmy rozmawiać na tematy trudne. Albert Einstein powiedział „Każdy jest geniuszem. Ale jeśli zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności wspinania się na drzewa, to przez całe życie będzie myślała, że jest głupia." To od nas zależy czy dostrzeżemy talenty i mocne strony naszych uczniów, bo każdy takowe posiada, czy będziemy wpychać w schemat, w którym się nie odnajdą i zaprzepaszczą swoją możliwość na życiowy sukces. To ważne, byśmy nie zatracili tej pedagogicznej refleksji. Cieszę się, że właśnie w ten sposób przeżywamy Dzień Edukacji.

 

Jako pierwszy wystąpił Gerald Hüther, profesor neurobiologii w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu w Getyndze; autor licznych publikacji i książek popularnonaukowych. Profesor gościł w Polsce w związku z premierą filmu dokumentalnego „Alfabet” oraz prezentacją swojej książki „Wszystkie dzieci są zdolne” - bestsellera na niemieckiej liście „Spiegla” (oprócz Płocka wystąpił również podczas I Kongresu Neurodydaktyki w Bydgoszczy i konferencji naukowej w Warszawie)  - Kiedy musimy walczyć o stopnie, o uznanie, stajemy się bardzo egocentryczni, niestety taka właśnie sytuacja ma często miejsce w naszych szkołach – tłumaczył uczestnikom profesor. - Niektórzy uczniowie wyćwiczyli się w walce o pochwałę i unikanie kary, w ten sposób zdali maturę z matematyki i angielskiego na czwórki i piątki, ale nie mieli z tej nauki żadnej przyjemności i nie wiedzieli po co to robili. Jedyne czego się nauczyli to właśnie, jak  otrzymać pochwałę i uniknąć kary. To nie jest metoda adekwatna dla XXI wieku. W ten sposób możemy wytresować szczurki. Teraz potrzebujemy innej kultury uczenia się i bycia ze sobą.

 

Tuż po nim wystąpiła doskonale znana płockim nauczycielom dr Marzena Zylińska, ekspert w dziedzinie metodyki i neurodydaktyki, autorka materiałów dydaktycznych wykorzystujących wnioski płynące z badań nad mózgiem oraz książek. - Musimy zadać sobie pytanie dlaczego dzieci trącą chęć  i zapał do nauki, bo przecież wszystkie przychodzą do szkoły zmotywowane. Metody "kija i marchewki" są metodami manipulowania - nawiązała do słów profesora.  - Motywacja zewnętrzna jest metodą tresury. Potencjał wykorzystujemy tylko wtedy, gdy rodzi się motywacja wewnętrzna. My, jako nauczyciele, możemy tylko zapraszać, pokazywać jakie to wszystko jest ciekawe. Przy czym musimy pamiętać, że wiedzy nie można komuś przekazać. Przez moje gadanie nikt nie nauczy się jeździć na łyżwach, pisać wypracowania czy rozwiązywać równania. Każdy buduje swoją strukturę wiedzy sam. Im większa aktywność nauczycieli, im więcej nauczyciel mówi, tym mniej miejsca i czasu zostaje na to, by ćwiczyć, popełniać błędy. Ja jestem z Torunia i ujmuję to w ten sposób - potrzebny nam jest przewrót kopernikański w edukacji: musimy wstrzymać nauczycieli i ruszyć uczniów.

 

W drugiej części spotkania odbył się przedpremierowy pokaz filmu „Alfabet” w reżyserii Erwina Wagenhofera. Film pokazuje jak współczesny świat w sposób systematyczny niszczy potencjał wyobraźni zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Film pokazywany jest w ramach Akademia PLANETE+ DOC – jedynego w Polsce programu edukacyjnego w całości opartego na filmach dokumentalnych. Program realizowany jest w szkołach podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i na uczelniach wyższych. Filmy pochodzą z PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL, jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie.

 

Profesor Hüther był gościem programu „Świat się kreci” 16 października 2014 r.

Program można obejrzeć TUTAJ

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Meritum poświęconego w całości tematyce uczenia się.

 

 

 

Wykład profesora Geralda Hüthera

 

 Fragment wykładu dr Marzeny Żylińskiej

 

Audycja radiowa w "Klubie Trójki" - rozmowa z prof. Geraldem Hütherem

 

 

Polecamy również:

Audycja radiowa w "Klubie Trójki" - rozmowa z prof. Geraldem Hütherem

Rozmowa z prof. Geraldem Hutherem, dr Marzeną Żylińską i Andrzejem Lipińskim w Radiu Płock - Część 1   Część 2   Część 3

"Na klopoty ABC" 

Obudźmy szkołę. Nie wyłączajmy dzieciom mózgów

Niszczarka marzeń

Biologia Wolności