W zakładce przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne z całego Mazowsza, które przystąpiły do I edycji WM. Wkrótce zamieścimy nową listę uczestników.

Więcej...

Nauczycieli uczestniczących w Projekcie zapraszamy do korzystania z bazy ze scenariuszami, według których prowadzone są zajęcia dla dzieci i lekcje dla uczniów. Uwaga! Dostęp do scenariuszy tylko po wprowadzeniu hasła!

Więcej...

Szkolenia dla nauczycieli prowadzą trenerzy Projektu – nauczyciele konsultanci MSCDN. Doskonale przygotowani i kompetentni udzielają porad i wskazówek dotyczących stosowania narzędzi TOC.

 

Więcej...

Najbardziej przedsiębiorczy gimnazjaliści pochodzą z Płocka, a pingwiny z Madagaskaru :-)

 „Moja wymarzona szkoła” już istnieje! Uczniowie z Gimnazjum nr 5 w Płocku, pomysłodawcy placu dydaktycznego przy budynku swojej szkoły nie kryli dumy, kiedy sam Prezydent Miasta Płocka uczestniczył w uroczystym otwarciu, a wydarzenie relacjonowało kilkunastu fotoreporterów. Nic dziwnego! Gimnazjalistom udało się zdobyć 270 tys. zł z Budżetu Obywatelskiego Miasta Płocka na budowę imponujących pomocy dydaktycznych pod chmurką. W realizacji marzenia pomocne okazały się narzędzia TOC, które uczniowie poznali w ramach naszego projektu M-R-W. Gratulujemy sukcesu!

Przypomnijmy: dwa lata temu uczniowie klasy 2 a z Gimnazjum nr 5 pod opieką Pawła Kamińskiego, nauczyciela informatyki, postanowili uatrakcyjnić swoją naukę i, za zgodą dyrektor szkoły oraz pozostałych nauczycieli, opracowali projekt pt. „Moja wymarzona szkoła”. Wstępnie chcieli zdobyć 170 tys. złotych z potężnej puli 3 mln Budżetu Obywatelskiego Płocka i zbudować niezwykłe pole doświadczalne z pomocami dydaktycznymi na miarę XXI wieku. W realizacji pomysłu pomogły im narzędzia myślowe TOC - „drzewko ambitnego celu”, dzięki któremu opracowali plan działania i „gałązka logiczna” z konkretnymi zadaniami i terminami. Narzędzia poznali i stosują na swoich lekcjach dzięki Joannie Wodowskiej, nauczycielce historii i trenerce realizowanego przez MSCDN projektu edukacyjnego Myślę – Rozumiem – Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się (www.toc.mscdn.pl). Pomysł na zagospodarowanie terenu zachwycił mieszkańców miasta i plac przy szkole powstał. Sukcesu gratulowali im m.in. trenerzy TOC z całego świata, którzy dowiedzieli się o płockich uczniach od Jarosława Zaronia, dyrektora MSCDN podczas Międzynarodowej Konferencji TOC w Baltimore (USA).

Teraz, już trzecioklasiści, oprowadzali Andrzeja Nowakowskiego, Prezydenta Miasta Płocka, zaproszonych gości i fotoreporterów po świeżo wybudowanym placu i tłumaczyli jak można wykorzystać kolejne stanowiska. I tak, na skwerze powstał amfiteatr antyczny dla 30 widzów. W pobliżu znalazł się ażurowy model Ziemi z zarysami kontynentów, który pozwala zrozumieć pojęcia długości i szerokości geograficznej. Tuż obok jest zegar słoneczny, model Układu Słonecznego, bryły geometryczne z wzorami matematycznymi do obliczania powierzchni i objętości oraz układ okresowy pierwiastków. Obok placu dydaktycznego stanęły także urządzenia do ćwiczeń, czyli siłownia terenowa. Ostatecznie koszt całej inwestycji wyniósł ponad 270 tys. zł. - Chcieliśmy, żeby plac był dokładnie taki, jaki wymarzyli sobie uczniowie – mówił podczas otwarcia prezydent Płocka. – Mam nadzieję, że będzie służył szkole przez długie lata.

- Plac będzie służył nie tylko szkole, ale również mieszkańcom Płocka, ponieważ będzie czynny codziennie do godziny 21.00 – uzupełniła Eliza Ogorzała, dyrektor Gimnazjum. - Każdy może tutaj przyjść ze swoimi dziećmi, nabyć trochę wiedzy matematycznej, geograficznej, chemicznej, fizycznej lub odbyć próby artystyczne w mini teatrze.

- Kiedy dowiedzieliśmy się, że nasz projekt będzie realizowany, bardzo się ucieszyliśmy, że starania zostały docenione, a nasze marzenia mogą się spełnić – podkreślili sami uczniowie.

Podczas uroczystego otwarcia każde stanowisko zostało dokładnie zaprezentowane gościom. Prezydent zadawał wiele pytań, m.in. o kolory planet i odległości między nimi, interesowały go pierwiastki chemiczne i sposób działania zegara słonecznego. Oglądając ażurowy globus, zapytał – Gdzie leży Madagaskar? – Tutaj – wskazali bezbłędnie uczniowie. – A jakie zwierzęta żyją na Madagaskarze? – kontynuował. Po chwili namysłu, uczniowie odpowiedzieli ze śmiechem – Pingwiny! – No, widać że jeszcze oglądacie bajki – skwitował rozbawiony prezydent.

Jeszcze przed oficjalnym otwarciem plac został przetestowany przez najbardziej zainteresowanych, czyli samą młodzież. Odbyły się tam lekcje matematyki i języka polskiego. – Stanowiska spełniły swoją rolę. Warto było spróbować i podjąć wyzwanie. Udało się zbudować tyle ciekawych pomocy dydaktycznych i zdobyć cenne doświadczenie. Szkoda tylko, że musieliśmy tak długo na niego czekać…